رییس مرکز تحقیقات زیرساخت اطلاعات مکانی و مدیریت زمین دانشگاه ملبورن خبر داد:  اجرای پروژه هوشمندسازی در شهرهای جدید ایران در دست بررسی است

رییس مرکز تحقیقات زیرساخت اطلاعات مکانی و مدیریت زمین دانشگاه ملبورن خبر داد: اجرای پروژه هوشمندسازی در شهرهای جدید ایران در دست بررسی است

 

رییس مرکز تحقیقات زیرساخت اطلاعات مکانی و مدیریت زمین دانشگاه ملبورن از احتمال اجرای پروژه هوشمندسازی در برخی شهرهای جدید در ایران در خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی، پروفسور عباس رجبی فرد در نشست بررسی روند پیشرفت های جهانی در حوزه هوشمندسازی شهرها که در محل اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی برگزار شد، با ارائه بخشی از تجربیات جهانی در زمینه ایجاد بسترها و زیرساخت های شهر هوشمند از جمله شهرهای ملبورن و سیدنی استرالیا، سن دیگو در شیلی، گوگوتو در کلمبیا، دانمارک و سنگاپور، اظهار داشت: نگرش ما این است که در شهرهای جدید و شهرک سازی های مدرن فقط بحث سکونت و خانه دارشدن مطرح نیست و هدف اصلی در این تغییر رویکرد، نگرشی مدرن و تازه به مباحث فرهنگی و اجتماعی است.
وی افزود: مباحث نگرش ادغامی به این موضوع و تلفیق آموزش ها و راهکارها و ایجاد تغییرهای پایه ای و ایجاد مهندسی فضای دیجیتال و تغییر نگرش در توسعه شهر و شهرنشینی از جمله نکات مهم در حوزه ایجاد بسترهای شهر هوشمند است.
وی در خصوص اصلی ترین اهداف عمرانی چشم انداز ایجاد شهر هوشمند توضیح داد: نگرش به ساخت و ساز و نوآوری در این حوزه و روش های افزایش سرعت و کاهش هزینه ها و افزایش امنیت از دیگر نکات مهم این حوزه است.
رییس مرکز تحقیقات زیرساخت اطلاعات مکانی و مدیریت زمین دانشگاه ملبورن با تأکید بر اینکه در حوزه هوشمندسازی شاید خیلی ها اعلام کنند که شهر یا چرخه یا ارگانی هوشمند را دارند؛ اما رسیدن به نگرش ها و اهداف آینده در این حوزه بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: بحث اقتصاد دیجیتال از جمله مباحث مهم این حوزه است و در بسیاری از کشورها پروژه های اقتصادی قابل اجرا نیست، مگر اینکه جایگاه اقتصاد دیجیتال در آن طرح مشخص باشد.
وی با بیان اینکه دستیابی به اهداف توسعه پایدار بدون در نظر گرفتن هوشمندسازی و فن آوری های نوین امری دست نیافتنی و مهال است، تصریح کرد: آینده کاملاً هوشمند و دارای سیستم های ارتباطی و پایدار است، اگر امروز بحث توسعه پایدار را مطرح می کنیم، دیگر امروز بحث کاهش هزینه ها و حتی دید بلندمدت در حوزه بازسازی بناها هم می باشد.
وی درباره نقش هوشمندسازی در پروژه های عمرانی و ساخت و سازها، عنوان کرد: بحث های کنترل پروژه ها و مانیتورینگ هم از جمله مباحث مهمی است که با هوشمندسازی ایجاد می شود و اگر به تمام این مباحث به درستی نگاه کنیم، می بینیم که این بسترسازی منجر به ایجاد اشتغال و درآمدزایی و مباحث بلندمدت اقتصادی است.
رجبی فرد با بیان اینکه در بسیاری از کشورها برای افزایش جمعیت این مبنا را در نظر می گیرند که زیرساخت ها دچار اختلال نباشد، اضافه کرد: در کشوری مانند سنگاپور به دلیل اینکه زمین کم دارند بر این مبنا کار می کنند که اگر زمین نداریم در زیر زمین و در ارتفاع فضای کافی داریم و می توانیم با ساخت ساختمان های مرتفع، از فضا حداکثر استفاده را ببریم.
وی با اعلام اینکه مبحث اصلی ما در توسعه پایدار، همگام سازی زمین و جمعیت با این مسئله است، بیان کرد: ما باید بتوانیم شهروندمان را به شهری که هوشمندسازی شده است ارتباط دهیم و در جنبه دیگر شهروندانمان را کمک کنیم تا سرویس های مختلف شهری را به بهترین حالت ممکن داشته باشد.
وی با بیان اینکه در مبحث شهر دیجیتال و شهر هوشمند ابتدا طرح دیجیتال حاضر می شود و این طرح پیاده سازی کامل می شود، اظهار داشت: تا سال 2050 برآورد شده که بالغ بر 70 درصد جمعیت دنیا در شهرها ساکن خواهند بود و همین موضوع هوشمندسازی و فرم این کار را بسیار حساس می کند.
این متخصص حوزه فن آوری های نوین با بیان اینکه سازمان ملل هم طی سال های اخیر کشورهای مختلف را ملزم به ایجاد بسترها و زیرساخت های هوشمندسازی کرده است، گفت: در این هوشمندسازی مسئله یک جهش وجود دارد که شامل تصمیم ها و تغییر نگرش ها درباره نوع زندگی بشر در دوره جدید می شود.
وی با اشاره به وجود 17 بحث در پیاده سازی نظام شهر هوشمند و الکترونیک، متذکر شد: در این حوزه مدیریت اراضی و زمین تقریبا مهم ترین موضوع است و از طرفی با توجه به پیش بینی ها، تا سال 2030، بیش از 60 درصد مردم دنیا در 600 شهر بزرگ زندگی خواهند کرد و به همین دلیل شهرها به عنوان هدف کلیدی و اساسی در توسعه پایدار مطرح می شوند و همین اهمیت رسیدگی به وضعیت اراضی و زمین های شهری و اطراف شهرها را نشان می دهد.
وی در هوشمندسازی شهرها، شهر هوشمند، شهروند هوشمند و صنایع هوشمند را شاخص های ایجاد دولت الکترونیک موثر و کارآمد عنوان کرد و افزود: ما بین شهر هوشمند و شهروند یکسری مباحث مهم داریم که شامل بخش های مختلفی است از جمله نگاه به آینده و نگاه به شهر آینده و در این راه نگاه ویژه ای به مباحث اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی شده است و از همه مهم تر نسل آینده و کودکان امروز مورد آموزش قرار می گیرند و به عنوان مثال کودکی که امروز در یک بازی سه بعدی شهری را می سازد و در آن شهر فعالیت مجازی می کند، قطعاً در آینده نگاه متفاوتی به شهر خواهد داشت.
پروفسور رجبی فرد ادامه داد: در کشور دانمارک با چند شرکت تولید بازی های رایانه ای موافقت شده که در بازی هایی که فعالیتی در سطح شهر، شهرسازی و خانه سازی انجام می شود، به جای یک شهر مجازی، نقشه شهرهای این کشور در بازی پیاده شود و کودکی که با آن بازی درگیر است کاملا مستقیم با شهر، خیابان ها، کوچه ها و حتی خانه های آن شهر آشنا می شود.
وی با تأکید بر نقش مهم حمل و نقل در شکل گیری شهر هوشمند، خاطرنشان کرد: مبحث حمل و نقل هم در این حوزه مهم است و در برنامه شهر  هوشمند و الکترونیک، حمل و نقل فقط شامل جاده ها نمی شود و بلکه دیدگاه، نگاه شهروند ما به حمل و نقل است.
وی افزود: اینکه بحث حمل و نقل های شهری و ترافیک را مطرح می کنیم موضوع ایجاد امکان رفت و آمد و تردد افراد در کنار ساخت و سازهای جدید است که به عنوان نمونه یکی از محورهای اصلی شهر هوشمند در کشورهای پیشرفته، شهر 20 دقیقه ای است به این معنی که با پذیرش جمعیتی بیشتر در آینده و با توجه به ایجاد زیرساخت های جدید، افراد بتوانند در 20 دقیقه ای از هر نقطه ای در شهر به نقطه ای دیگر برسند.
رییس مرکز تحقیقات زیرساخت اطلاعات مکانی و مدیریت زمین دانشگاه ملبورن با اشاره به اهمیت نقش مردم و محیط زیست در اجرای طرح شهر هوشمند عنوان کرد: در راستای اجرای این سیاست ها، استرالیا و سنگاپور از پیشگامان هستند که به عنوان نمونه در شهر ملبورن استرالیا کسی که مجوز ساخت و ساز می خواهد باید طرح سه بعدی بنای خود را ارائه کند، این موضوع به جز هوشمندسازی، امتیازاتی در حوزه های بحران و در امدادرسانی دارد و باعث می شود تا امدادگرها با یک نقشه سه بعدی بهترین راه ورود و خروج به بنا را داشته باشند و با هوشمندسازی در این مواقع امدادگران حتی می دانند چه کسانی در کجای بنا قرار دارند تا برای امدادرسانی وارد عمل شوند که البته این بخشی از مزایای آن است.
وی در خصوص وضعیت ایران در اجرای طرح شهر هوشمند، اعلام کرد: ما در حوزه های مدیریت های مختلف راه و شهرسازی از فن آوری های نوین استفاده می کنیم، اما اینکه بخواهیم به صورت خاص از این موضوع در حوزه هوشمندسازی شهرها استفاده کنیم، هنوز در ایران قدم خاصی برنداشته ایم.
وی اضافه کرد: یکسری استانداردها و آیین نامه های خاص برای ایجاد بسترها و زیرساخت های شهر هوشمند وجود دارد و حتی محدوده استانداردها هم معلوم است اما در ایران باید به گفته دکتر آخوندی وزیر راه و شهرسازی، درک درستی از منطقه و اقلیم خودمان داشته باشیم تا بتوانیم بهترین زیرساخت ها را در این حوزه ایجاد کنیم که بهترین راه برای دستیابی به این زیرساخت ها و آداپته کردن این بسترها بر مبنای منطقه و شهر خودمان، نهادهای بومی و محلی شهرسازی هستند، اطلاعات این نهادهای بومی و ملی باعث می شود نیاز به تحقیقات زمان بر و هزینه بر نباشد و الان هم مثلاً مدل هایی که در استرالیا و سنگاپور اجرا شد می تواند گزینه های خوبی برای اجرا در شهرهای ایران باشد.
پروفسور رجبی فرد با اعلام اینکه امروزه مشکلی که در اجرای طرح شهر هوشمند در ایران وجود دارد این است که بیشتر اطلاعات شهرها دو بعدی است و ما باید اطلاعات سه بعدی را به دست بیاوریم، تصریح کرد: این طرح ها را می توان با وجود طرح های جدید مانند طرح های تفصیلی و طرح های جامع اجرا کرد، در حقیقت اصلاً نمی توان بدون در نظر گرفتن اطلاعات قبلی، طرحی را اجرا کرد و به نوعی باید اطلاعات جدید را به شکلی جدید و به روز بر روی اطلاعات قبلی سوار کرد.
وی ادامه داد: در کشور ما یکی از بزرگترین مشکلات در اجرا و ایجاد بسترهای شهر هوشمند، موضوع نبود نقشه های جدید و دقیق از شهرها و اراضی است، تهران در حال حاضر اجرای طرح جمع آوری اطلاعات سه بعدی شهر را شروع کرده و اصفهان هم طی توافقات انجام شده با شورای عالی شهرسازی و معماری به زودی این طرح را آغاز می کند.
وی افزود: بحث نظام آدرس دهی کشور هم از جمله مهم ترین مباحث در هوشمندسازی است که می تواند جانمایی مکانی را مشخص کرده و باعث ایجاد ذهنیت هوشمندسازی در میان مردم شود که این طرح هم در شهر تهران آغاز شده است.
این پژوهشگر و مجری حوزه هوشمندسازی و فن آوری اطلاعات مکانی از اجرای مطالعات مقدماتی اجرای طرح شهر هوشند در شهر جدید گلبهار در استان خراسان رضوی با دستور دکتر پیروز حناچی دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری کشور خبر داد و گفت: اخیرا که بحث مشهد 2017 نیز مطرح شد، دکتر حناچی بحث بررسی امکان هوشمندسازی شهر جدید گلبهار و در گام دوم شهرستان فریمان را مطرح ساختند و در این راستا بازدیدی هم از شهر جدید گلبهار انجام خواهد شد تا ظرفیت های این شهر برای هوشمندسازی و الکترونیک شدن، ارزیابی شود.
وی یکی از مشکلات انسانی اجرای هوشمندسازی شهرها در ایران را، نبود تخصص و مهارت کافی در مهندسان و متخصصان شهرسازی و ساختمان عنوان کرد و گفت: یکی از دغدغه های شخص وزیر راه و شهرسازی این است که چرا مهندسان ما سال هاست در یک چرخه تکراری می چرخند و آموزش های قدیم مدام تکرار می شود و مهندسان ما همواره مدل های تکراری و سوالات تکراری را پاسخ می دهند که در راستای اصلاح این چرخه ما دستورالعملی را در نظر داریم تا نظام آموزشی مهندسی را تغییر دهد، این دستورالعمل ها حتی در مجموعه نظام مهندسی هم باعث ایجاد این دیدگاه می شود که نظام آموزشی هم با توجه به فن آوری های نوین می تواند هوشمند، جدید و مدرن شود و چالش های جدیدی را در مجموعه مهندسی کشور ایجاد می کند.
وی اذعان کرد: متأسفانه مهندسان ما در ارائه راهکار، فعالیت کمی داشته اند و بیشتر متدهای از پیش تعریف شده را اجرا می کنند.